Saturday, June 19, 2010

Dapur Mudah Alih yg Sangat Berguna...

haa...ni la dapur nye....
atpn dlm bi nye Portable Gas Stove..

harga dy tak mhl sgt...
tak smpai RM50...
korang try la cri kt psaraya berdekatan..
tp ak tgk klu nak beli on9 dy mhl sket...ngn kos pghantaran lg...
baek beli sndiri je...
dapur ni gune gas...
gas dy dlm RM5 je 1 tong...
ley thn dlm 2,3 kli msk jgk la...

nak taw sbb pe ak ckp bguna??
sbb mmg byk gune nye...
ni di antara kegunaan nye...

1. anda blh gune kan ketika berpicnik ngn kgkwn/family...

2. anda boleh msk dlm bilek kat ostel...tak pyh gne priuk nasi...lgpun klu gune priuk nasi nanti cpt rosak..elektrik pn slalu short je...

3. anda boleh wat steambot kat umah...mmg bes..ltk kt ats meja mkn,,pastu mkn reramai ngn fmily...ak ckp ni sbb kt Changlun de tmpt steambot yg sdp..dy gune portable ni la...

4. banyak lg...anda pon boleh aplikasi kan menatang ni haa...

Sbnr nye ak taip entry bkaitan dapur mudah alih ni sbb ri tu ak g picnik ngn mmbe skola teknik ak kt Teluk Batik...
ktorg msk dr umah je...laok2 yg berat dan juga mknan ringan(bebola,hotdog)..
klu g picnik n nak gune dapur ni mmg sesuai la msk mknan2 ringan je...
yg berat2 kat umah la..
so bile msk mknan ringan ni dr umah je dy jd tak bpe nak bes sgt mkn sbb tak pnas...
da sejok da bebola n hotdog tuh..
tp pape hal pon ak njoy je ngn dorg...lg2 ade udg galah msk lemak tu...
perghh!! mmg trase lg kt anak tekak ni haa..
tade la susah pon nak gune dapur ni ha...
-tak pyh nak ketuk batu nak idop kan api...
-tak pyh nak cari arang...
-tak pyh nak cilok tyr basikal nk idopkan api ni...

sng kan kgkwn...
ni gmba2 yg ak berpicnik & ber steambot ngn Cocoballz..
ktorg gune dapur ni la...
mudah kan...
pngalaman pon lg bes...

Picnik Tyme!!




Steambot Tyme!!


Puntianak Bakal Menghantui Anda!!

wah!!
takut nye!!!
tp tak saba nak tgk...
sbb nye cite ni tak takut pon....
ape lg klu bukan Twilight...
ni yg ketiga punye... Eclipse-----> gerhana..
8 July ni tak silap ak...
so sape nak banje ak???angkat tgn anda cpt!!
kang tlpas de jgk yg mnangis...haha!!

*gmba ni dr flickr
ak da folo cite ni dari musim yg pertama lg....
yg 1st skali Twilight Saga,
pastu New Moon,
skunk ni plak Eclipse...
mmg sgt tak saba...
nanti Breaking Down plak...
ni yg plg last skali...

nak taw sbb p ak tak saba??
sbb ny ak suke kat Taylor Lautner...
sgt comey....
yg penting badannye bketul2...
huuu...
wlpn Taylor(kekasih atiku) ni 2nd hero dan jgk serigala jadian,,
tp dy tetap mnarik d ati ku...

cite ni sgt unik sbb mngisah kan pcintaan antara manusia dan puntianak...
cite ni klu diikut kan Islam mmg tak elok pon...
tp ni kan hiburan je...
yg penting kite tak lalai ngn hiburan ni...

so pe lg kengkawan....
8 July ni kite same2 srbu panggung...
hope tak mngecewakan...
sbb nye ak da kecwa ngn LBS(Lagenda Budak Setan)
tak spt yg ku byg kan...
tp pape hal pon kite support industri muzik tanah air kite taw!!

Thursday, June 17, 2010

Air Yogurt Membantu Melancarkan Penghadaman

















sape taw air yogurt??
mesti ramai yg taw kan??
ak pn taw jgk...
tp selama ari ni ak taw minum je...
ak tak taw la kbaikan air yogurt neh..
ak taw mse mnggu exam ri tu...

al-kisah nye mse tu busan2 kt bilek..
rumet lak tade,,g dating..
prot pon lapa,nak mkn je...
mcm2 tingin nye...
ak pon tros g koop..
cari2 mknan tak bkenan la plak...
tibe2 mate ni nmpak air yogurt dlm peti ais...
so tgn ni mncapai dan tros g baya kt kaunter...
pastu tgk movie sorg kat bilek smbil tu mnum air yogurt ni...
slalu kat umah klu beli yg besa tu mmg kongsi2...
tp sbb da sorg2,so mmg bantai sorg2 la...
mmg sdp la...
ak pn mmg addict ngn menatang ni haa...

klimask cite ni,,dlm kol 4am ak tsedar,,
prot memulas gile2...
ak pon amek sabun,tros g toilet...
rupe2 nye cirit birit...
gile lah!!
pastu ak da tak igt da bpe kali ak ulang alik kat toilet tuh...
ak pon cite la kt mmbe2 ak...
ak pn cr2 gak pe punca ak cirit birit...
so dr ctu la ak taw rupe nye sbb air yogurt ni haa...
hampeh tol!!
sbnr nye air yogurt ni bkn sebarang air...
air ni da dijampi,,,
huh!!
tak la...
sbnr nye air ni mngandungi innulin ngn kultur hidup...
bnda ni akn membiakkan bakteria yg bermanfaat utk mmbantu mngekalkan usus yg baek...
seterusnya bnda ni mmbantu proses pghadaman yg baek...

so kesimpulan nye,,
sape yg ade sembelit...
sila lah dpt kan air yogurt di di pasaraya berdekatan umah anda!!
gud luck!!



Udang Galah yg Sangat Lazat!!!

salam...
tetibe teringat udang galah mak Umi Salamah...
memang sgt sedap...
1st tyme ak mkn udang galah ni mse g umah mmbe ak kt teluk intan...
slame ni tgk udg galah dlm paper,intenet je...
kebetulan plak dpt tgk dpn2 mse kt umah mmbe ak tu...
bapak dy rajin g memancing kt sg perak...
yg dkt ngn hutan mnelintang...
patot la mmbe ak, shah rajin gtaw kt status fb dy yg dy g memancing udg glah...
mmg masyuk pn udg galah kt ctu...tingin la plak nak g mancing kat ctu....

teringat tyme kecik2 mse dok kg..ptg2 g mancing ngn kgkwn...
pastu umpan gne umpan cacing....
selambe je g cangkul kt blkg umah...
msok kn cacing tu kt mate kail...
eee...mngenang kn kmbali mmg geli la...weeekkkk!!
tp tu la kngn...
kenangan yg menggelikan...
huuu...
ak pn tak taw la cmne ak ley pgg cacing ni dulu...
eee...

haa...ni nak cite blk psl udg galah tu...
ape da jd ngn udg galah tu??
mak mmbe ak wt udg galah msk lemak...
mmg mantop la!!
dlm 5 ekor gak ak bantai...mmg lazat...
lemak bkrim....
huu..
lebih kurang camni jgk la gulai lemak tuh...















lazat kan??
mmg lazat...
anda boleh la try wat kt umah...
kepada anak2 dara yg bkal kawen...
sile la blaja msk taw...
org2 tua ckp nk pikat laki ni dgn prot dy...
so isteri kna la pndai msk...
psanan ni utk dri sendiri jgk... :)

Wednesday, June 16, 2010

Perkahwinan adalah Satu Landasan Menuju Taqwa

Mak,nak kawen ley tak??
mak ak slalu diasak ngn soaln ni ngn ak...
ak pn kdg2 tak taw nape ley tnye soaln camtu..
mybe sbb adek2 ak,kakak ak,abg ak da kwen...
so ati ni mronta2 nak kwen jgk...
gtal nye psl...
huu...













ermmm,,sbnr nye adek2 ak,kakak ak kwen sume diatur kan oleh jemaah/family..
ak sgt mengimpikan perkahwinan yg diatur..
bercinta selepas kahwin..
memang lg suci dan murni...
i.Allah kalau niat kita kerana Allah, sume nye bjalan ngn lancar..

baru2 ni abg ak yg k3 mendirikan umah tgga,pastu kwn baek ak...
smoga kamu sume dpt mghadapi onak duri alam umah tgga ni...
byk cabaran nye...ak tgk dri ak yg tak bsiap sedia ni pn rase tak jadi nak kawen awl...
tp dlm Islam ni ade byk peringkat tahap kawen nye...
kalau yg da tahap wajib kawen mmg kena kawen la...
ni utk mngelakkan kejadian yg tak diiingini berlaku...
skunk ni pon kite tgk dlm paper bayi dibuang merata-rata...
sgt sayu hati ni melihat nye...
tapi ak mmg tak boleh tgk...
tak sggup...
semoga Tuhan jaoh kan kite dari kejadian cmni...

bila kita da bkahwin,kehidupan pon akan berubah...
isteri kena lah taat dengan suami,suami plak kna la btggungjwb dgn famly..
yg plg pntg suami kena lah bawa family kepada Tuhan,kenal Tuhan..
i.Allah,,sume mslh dtp ditangani...
Tuhan bg ujian kat suami isteri ni untuk melihat kesungguhan dlm tangani n hadapi nye...
dr ujian tu la kite mujahadah,,igt balik dosa2 kita...dan btaubat,...
smoga kita mnjadi isteri yg solehah dan suami yg soleh..i.Allah..

Blog ku Bersawang!!

oh tidak!!!
da sebulan ak tak update blog rupe nye...
da bsawang,,da mcm bilek tikus!! huh...
ak ni nak ckp bz tade la bz sgt...
mybe tade idea nk taip ape...
mybe jgk sbb laptop ak bsaiz mini yg comel spt tuan nye...
so ak jd mls nk mnaip sbb kecik sgt...
kgkdg tu trase nk bg laptop ni kat ajib je...huuu...
















skunk ni da nk abis da cuti skola...
next wik da msok skola blk...
dulu tingin sgt nk jd cikgu..
ley cuti same2 ngn bdk skola...
skunk ni dpt jd kakak kntin...
ley jgk cuti sme2 ngn bdk skola...
huuu...
tp mmg trse nikmat gile sbb dpt cuti skola...
tak pyh mngadap bdk2 yg nkal,yg rase cm nk bg pelempang je...
da la suke mncuri mknan...
adoyai bebudak ni,,cmne nk msok ilmu yg berkat klu mkn mknan haram...

tp ade jgk bdk yg baek,kiut miut...haha...
cinta itu buta kn?kn?...
tp smpai skunk tade sape nak mntak no fon ak...
hampeh tol...
tanak ak bg free kueh,ns lemak kt dorg...
huu...

nanti ak cite yg laen plak dlm entry seterus nye eh....
tc kgkwn...lap u ol so much!!!

Entry Yang Menarik Hati Anda::

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...